Slagwerkgroep

Aantal muzikanten: 20

Dirigent: Casper Traa (Heijen)

De Slagwerkgroep is een onderdeel van muziekvereniging St. Caecilia Gendt, die is opgericht in 1936. In 1961 werd aan het orkest een tamboerafdeling toegevoegd, die in de jaren ’80 en ’90 groeide naar een uitgebreid slagwerkensemble.
Hieraan leverden de oud-instructeurs Mart Berns, Peter Teunissen,Wiljan Gerritzen en Marco van Teeffelen een enorme bijdrage. In 1971 (o.l.v. Mart Berns), 1994 en 1995 (o.l.v. Wiljan Gerritzen) werd het KNFM-kampioenschap in de eerste divisie behaald.

Vanaf april 2012 staat de Slagwerkgroep onder leiding van Casper Traa.

In oktober 2013 werd tijdens het KNFM-podiumconcours te Drachten in de tweede divisie met 92,00 punten een eerste prijs met promotie en lof van de jury behaald.
Tijdens het NK voor Percussion-ensembles in 2014 werd de groep op overtuigende wijze Nederlands Kampioen in de tweede divisie.
In oktober 2015 behaalde de Slagwerkgroep tijdens de Concertwedstrijd voor Slagwerkensembles in Etten-Leur met 91,83 punten een eerste prijs met lof van de jury in de eerste divisie.
Tijdens het Open Nederlands Slagwerk Kampioenschap in Barneveld, welke gehouden werd op 21 april 2018, werd de groep Nederlands Kampioen middenklasse ongestemd met het werk “Kunga” van Henk Smit.
Op 2 februari 2019 behaalde de groep met 88,67 pnt een tweede plaats in de eindrangschikking tijdens het Nederlands Kampioenschap Concertwedstrijden Slagwerkensembles in Oosterhout.
Zaterdag 8 december 2019 werd in Etten-Leur met 90,67 pnt een eerste prijs met lof van de jury en promotie naar de hoogste divisie behaald. Tijdens het NK Concertwedstrijden voor Slagwerkensembles in Assen wat daarop volgde, behaalde de groep 91 punten wat goed was voor de titel Nederlands Kampioen.

De groep komt op dit moment uit in de eerste divisie podiumwedstrijden.
De repetities van de Slagwerkgroep vinden plaats op woensdagavond van 20.00 tot 22.00 uur in Zaal Providentia, Dorpstraat 5 te Gendt.